Lila Linjen

Hur skapar man uppmärksamhet för ett förslag om en ny tunnelbanelinje som redan presenterats 4 månader tidigare? Hur gör man det med en så liten budget som möjligt?

Jag kontaktade Socialdemokraterna i Stockholm med en idé om att rent fysiskt försöka visualisera vad deras förslag skulle innebära. Lila linjen blev en kampanj där vi placerade ut tunnelbaneskyltar på de platser där det skulle bli stationer med deras förslag till ny tunnelbanelinje.

Min insats var idéarbete och koncept till design av kampanjens olika delar.

Resultatet blev flera artiklar i allt ifrån tidskriften Fokus till Mitt-i-tidningarna. Över 2000 likes för facebooksidan under veckan kampanjen var igång. På det hela en lyckad kampanj med en nöjd kund som lyckades öka trycket i frågan om ny tunnelbana i Stockholm.

Två korta webfilmer producerade också:
http://www.youtube.com/watch?v=lnPaLNzHnCo
http://www.youtube.com/watch?v=ScJNSJ4e0gY